區家麟——現屆學生、後輩眼中的好老師、說故事的人

區家麟除了是「資深傳媒人」,亦是不少傳媒行家眼中的好老師,他在母校中大新傳學院教授的科目「新聞敍事技巧(Storytelling in Journalism)」,多年來都是學生的搶手科,一席難求。無論課堂內外,大家都可見到他對新聞和教學的執著。他總向後輩強調,說得出好的故事,才有好的新聞;若題目無法令你著緊,沒有「火燒心」的感覺,不如不做。《同文》訪問了數名區家麟的現屆學生和過去的後輩,講講他們眼中的這位良師。

今年區家麟仍有繼續教學工作,Year 4 的 Brian 正是他今年「新聞敍事技巧」的學生之一。昨天(11日)他睡到九時多才醒過來,母親一走入睡房就說:「你老師畀人拉咗喎。」還未完全清醒的他一下子也無法意識到是誰。他看看手機,才發現同學們已對「區博」被捕議論紛紛。

區家麟的課堂原本逢星期一上堂,Brian 本來前晚已向他發電郵,說要向他諮詢 Final Project 的意見 。無奈收不到他的回覆之餘,昨天亦無法上堂。

今個學期在一月開課。大概因為發生過《立場新聞》事件,該科目本身只有 20 個位,Brian 記得,第一堂課的課室內卻坐了三十多人。那天區家麟已跟學生說,他對隨時被捕已有心理準備。Brian 形容,這些事他總說得淡淡然,沒有流露太多。

Brian 最深刻的是區家麟總向他們說,做記者就是要找「火燒心」的題目去做,「一啲自己唔鍾意、或者要妥協嘅題,就唔應該係記者要做嘅嘢…..呢啲都係佢個 course 或者佢自己好強調嘅信念」。另一個學生 Cindy 亦表示,區家麟總希望學生做一些主流媒體不關心的議題,「佢話只要我哋做一啲真係好想做嘅 topic,就會做得好,唔好理主流媒體嘅規限」。

今年的課堂踏入 2 月後,就全面變成網課。「佢成日都喺度話,大家返嚟啦,都唔知見得幾多次。」Brian 憶述。Cindy 指,區家麟對無法與學生面對面交流感到十分氣餒,他曾隔住螢幕,呼籲各同學打開視像鏡頭:「但我哋都好少開 cam。佢有時好搞笑,自言自語話:『好似同緊黑洞講嘢呀。』」

近日香港的疫情數字開始回落,Cindy 指經「區博」多次爭取後,今個學期的最後一課將可恢復面授,同學們可回到校園,一同欣賞各自拍攝的 Final Project,「佢係非常之咁期待我哋呢個實體嘅放映會」。

前立場新聞記者林彥邦 2005 年在《無綫新聞》實習時,初次認識區家麟。那時他擔任實習學生的「校長」,負責照顧這班初出茅廬的小伙子。當時區雖然已得過不少新聞大獎,又主持《新聞透視》多年,但林彥邦形容,他面對實習生全無架子,總是平起平坐地跟學生們打招呼、說笑。「(畢業後)十幾年嚟,我哋成屆(實習)都係會同佢 keep in touch,一齊開過幾次聖誕 party。」

當時的區家麟,已對「說故事」有種執著,「(區說)點樣寫好一篇新聞,其實係有關於點樣講好一個故仔。唔係硬塞所謂嘅資訊畀人,而係要講一個故事畀人聽,令人聽落去」。

十幾年後,林彥邦在《立場新聞》與區家麟才再次在職場上相遇。對比起無綫期間,林覺得區不止老了很多,而且可能因為食得清淡,身型瘦削,又愛著麻質衣服,總帶點滄桑:「有別於其他傳媒老闆,與其話佢有咩資深傳媒人嘅氣場,反而比較似一個粗衣麻布嘅文人。」

在林眼中,區的文章亦恰如其人:「唔係辭鋒犀利、有氣勢嘅質問,唔係咄咄逼人,要將人誅死,而係好溫柔、婉轉咁講道理、講故仔。」

「我哋而家睇到嘅情況就係,佢都唔求啲咩名利啦,一直都係教下書,寫下文,用佢自己方法去講呢個地方嘅故事,甚至佢其實冇講過啲咩好激烈、好激動嘅嘢……但一個咁樣嘅 storyteller 係咁樣嘅結局。」

《立場》停運數週後,喜愛通山跑的區家麟帶一班前立場員工去行山。林形容,那時的區博仍一如往常,未見有特別失落,身體狀況仍比一班「後生打壞」好得多。那天林不小心將手機跌進四、五米深的石隙之中:「區博話:『得㗎喇,你企喺度唔好郁。』」區三扒兩撥就鑽進了石隙中,救回電話。

那陣子,不少人勸區家麟離開。林彥邦亦向他詢問過,區家麟只輕輕回應一句:「去到呢個年紀,咪當找數囉。」

林哽咽說:「佢用自己嘅方法行咗呢條路咁耐,佢決定去留低。喺《明報》專欄,佢形容某啲傳媒老闆,其實係『以身殉道』……佢要走佢走到㗎,佢選擇咗要留低,去找數又好,去貫徹自己(理念)又好,做學生、做後輩嘅,只可以祝福佢。」

在林彥邦心目中,區家麟一直都是行內極少數值得崇拜和仰慕的 role model:「如果我預想自己去到五十幾歲,回望自己作為一個記者、傳媒工作者嘅歷程、生涯,你會希望自己可以變到好似區家麟咁樣。」

「但而家呢個社會,呢個法律就話畀你知,咁樣係一種罪。」

即將在今年畢業的 Cindy,早自蔡玉玲因查冊被捕開始,已對繼續入行有懷疑,及後香港所發生的事,更令她起了移民的打算:「我會想走,但佢(區)就會係嗰種,好唔想走,想留喺香港……(我)有啲慚愧。喺呢個時代之下,唔同人嘅唔同決定。我會好 respect 佢哋。」

經歷過新聞行業近年的多次衝擊,Brian 仍未打消做記者的念頭,但今次身邊的老師被捕,對 Brian 而言帶來更大動搖,「我尊敬嘅、咁貼身嘅人都畀人拉咗,真係有個思考究竟繼唔繼續……佢都算係一個溫和嘅人,但咁樣都畀人拉咗。我第時點樣寫嘢呢?再溫和啲?定根本寫都唔寫得呢?」

深夜 11 時 35 分,區家麟獲保釋,步出葵涌警署,說了一句:「感謝大家關心。」但願他繼續平安,回到班房,今次聽學生說故事。

上一篇文章

區家麟被國安處拘捕 涉串謀發布煽動刊物 消息指疑因評論文章

下一篇文章

前警司、校園經理發信要求學生就臨別禮事件認罪 城大:大學管理層並不知情

相關文章